Ing. Jan Martolos, Ing. Luděk Bartoš, EDIP s.r.o.
Dne 1. července 2006 nabyla účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, která zpřísňuje postihy řidičů za jednotlivé přestupky. Obsahem tohoto článku je analýza změn rychlosti jízdy v obci před a po platnosti novely pomocí údajů z měření automatickým radarem.
Změna rychlosti byla podrobně sledována na stanovišti v obci Lubenec. Obec se nachází v Ústeckém kraji, cca 40 km východně od Karlových Varů. Měřené místo bylo umístěno na silnici I/6 Praha - Pomezí nad Ohří, která je součástí mezinárodního tahu E48. Intenzita automobilové dopravy dosahuje cca 6 500 voz./24h s poměrně vysokým podílem nákladní dopravy, zejména kamionové. Průtah silnice I/6 tvoří významnou bariéru v obci a vykazuje řadu dopravně - inženýrských závad (mimo jiné i vysokou rychlost projíždějících vozidel). Obec si v loňském roce u firmy EDIP s.r.o. zadala zpracování studie, která tyto závady analyzuje a navrhuje jejich řešení.
K měření rychlosti jízdy (a dalších dopravně inženýrských charakteristik) byl na shodném stanovišti vždy po dobu jednoho týdne osazen automatický detektor dopravy (pracuje na principu Dopplerova jevu - změna frekvence vysílaného elektromagnetického vlnění):
Měřený úsek se nacházel na směrově rovném úseku komunikace v místě oboustranné zástavby. Byla zaznamenávána rychlost a druh projíždějících vozidel (v rozlišení na osobní vozidla, nákladní vozidla, autobusy a nákladní soupravy). Naměřené rychlosti vozidel byly analyzovány podle denní doby, dne v týdnu, druhu vozidel a směru jízdy. Byla určena průměrná rychlost vozidel v pracovní dny (pondělí - pátek) a ve volné dny (sobota, neděle) a navíc v jednotlivá denní období: den (06-18 hodin, večer 18-22 hodin, noc 22-06 hodin). Časy korespondují s obdobími pro výpočet hlukové zátěže z dopravy (pro tyto výpočty je průměrná rychlost jedním ze vstupních parametrů).
Tabulka.1: Tabulka změny průměrných rychlostí vozidel před účinností novely zákona (měření v březnu) a po účinnosti novely (měření v srpnu, resp. říjnu). Údaj v km/h pro všechna vozidla a oba směry dohromady.
Výsledky jednotlivých měření rychlosti vozidel jsou shrnuty v tabulce 1. Charakteristiky rychlosti byly zhruba stejné u všech sledovaných druhů vozidel.
Na obrázku č. 2 a 3 jsou zobrazeny histogramy (rozložení četností) rychlostí jízdy pro všechna vozidla. Je vidět, že rychlost ve směru na Karlovy Vary je na měřeném úseku o cca 5 km/h vyšší než ve směru na Prahu.
Nejvyšší dovolenou rychlost 50 km/h při měření před účinností novely zákona nedodrželo 77% řidičů, při měření v srpnu (novela v platnosti) se podíl řidičů nedodržujících limit snížil na 51%, při říjnovém měření opět stoupl na 65%. Rychlostí vyšší než 60 km/h jelo v srpnu cca 12% řidičů, v říjnu již cca 18% (před účinností novely zákona to bylo 34%). Při každém měření se ojediněle objevují řidiči jedoucí rychlostí přes 100 km/h.
Změnu průměrné rychlosti během dne dokládá graf na obrázku č. 4. Je vidět, že průměrná rychlost dopravního proudu v době 7:00 - 16:00 je nižší, v ranních a večerních hodinách stoupá a v noci je rychlost o cca 10 km/h vyšší než ve dne.
Přestože zvolené termíny měření (březen, srpen, říjen) nejsou pro možnost přesného srovnávání výsledků ideální (odlišné povětrnostní podmínky, v srpnu je na silnici I/6 vyšší intenzita rekreační dopravy apod.), jsou předložené výsledky ukázkou změny chování vyvolaného novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Vliv platnosti novely zákona byl sledován také na dalších dvou stanovištích:
Obě stanoviště jsou sledována zejména pro zjištění ročních variací intenzit dopravy, jsou umístěna těsně za hranicemi obce, ale vývoj průměrné rychlosti projíždějících vozidel je u nich přesto patrný (pokles rychlosti bezprostředně po účinnosti novely zákona a tendence k návratu na původní, vyšší rychlosti).
Měření rychlostí vozidel provedená na vybraných stanovištích ukázala vliv účinnosti novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Po poklesu průměrné rychlosti v týdnech těsně po platnosti novely (červenec, srpen) je patrná tendence opětovného nárůstu k původním hodnotám před novelou. Ani po zavedení novely zákona s přísnějším postihem řidičů nebyla nejvyšší dovolená rychlost 50 km/h dodržována všemi řidiči, i v obci (na námi měřeném úseku silnice I/6 v Lubenci) se stále ojediněle objevovali řidiči jedoucí rychlostí přes 100 km/h. Průměrná rychlost dopravního proudu se mění v průběhu dne: v době 7:00 - 16:00 je nižší a nejvyšších hodnot dosahuje v nočních hodinách, kdy stoupá až o cca 10 km/h. Jedná se o první příspěvek k tématu vlivu novely zákona na rychlosti vozidel, Předpokládáme, že i další dopravně inženýrské firmy provádí obdobná měření a uvítáme diskusi.
Měření rychlostí a dalších charakteristik dopravního proudu jsou prováděny v rámci prací na výzkumných projektech Národního programu výzkumu 2004-2009 Ministerstva dopravy ČR, a to projektu č. 1F55A/065/120 „Využití dopravně inženýrských dat a metod pro kvantifikaci vlivů dopravy na životní prostředí“ a projektu č. 1F45A/061/120 „Způsob a přesnost stanovení celodenních intenzit automobilové dopravy na základě krátkodobých měření“ které řeší firma EDIP s.r.o. Podrobnější informace o projektech lze nalézt také na www.edip.cz.
Článek dokumentuje změnu chování řidičů z hlediska rychlosti jízdy před a po účinnosti novely zákona o silničním provozu. Předpokládaná menší míra respektování nové právní úpravy s určitým časovým odstupem je zde objektivně doložena měřením. Vysoká míra objektivity je dána soustavným a delším obdobím měření na stejném stanovišti. Ačkoli měření rychlosti bylo jen součástí dopravně inženýrské studie, jsou i jeho závěry zajímavým příspěvkem k diskusi o účinnosti novely právní úpravy provozu na pozemních komunikacích.
Ing. Antonín Seidl
EDIP s.r.o.
Pařížská 1230/1, 301 00 Plzeň
www.edip.cz, e-mail: edip@edip.cz EDIP s.r.o. dopravní inženýrství Česká silniční společnost webdesign Vendys graphics