Ing. Luděk Bartoš, EDIP s.r.o.
Obytné a pěší zóny jsou společně se „zónami Tempo 30“ základem konceptu plošného zklidňování ve městech a obcích. Problematiku jejich navrhování řešily technické podmínky TP103 z roku 1998. Od té doby došlo v Česku k řadě realizací, také byla novelizována ČSN 73 6110. Obsahem článku je seznámení s novým vydáním TP103 Navrhování obytných a pěších zón.
Obytné ulice se začaly budovat v 70. letech minulého století v některých zemích západní Evropy. Nejznámější příklady jsou tzv. woonerf z Nizozemska. V současné době jsou spolu s dalšími druhy dopravně zklidněných komunikací základním urbanisticko dopravním prvkem při budování nových obytných souborů a zlepšování provozních podmínek ve stávající zástavbě.
Vznik pěších zón je reakcí na rostoucí motorovou dopravu: centra obcí (především měst) v posledních desetiletích 20. století pohltily automobily a chodci byli z ulic téměř vytěsněni. Změna obecného přístupu k dopravě - zrovnoprávnění jednotlivých druhů dopravy, důraz na ekologii a zdraví obyvatel - umožnila realizaci pěších zón jako „oáz“ chráněných před negativy motorové dopravy.
Problematiku navrhování obytných ulic (zón) řešily TP103 z roku 1998. Od té doby došlo u nás k řadě realizací, byla novelizována ČSN 73 6110 a domnívám se, že se i celkově změnil přístup společnosti k navrhování zklidněných komunikací. Bylo proto přistoupeno k novelizaci TP103, které vyvrcholilo schválením nových TP103 Navrhování obytných a pěších zón v listopadu 2008. Oproti původním TP103 byly, jak již název napovídá, rozšířeny o problematiku navrhování pěších zón.
Cílem navrhování obytné zóny je přizpůsobení provozu vozidel pobytové funkci přilehlé zástavby či prostoru. V obytné zóně se všichni účastníci provozu dělí o společný prostor. Pobytová funkce převládá nad funkcí dopravní, což je zdůrazněno jejím stavebním řešením. V obytné zóně platí specifické provozní podmínky dané § 23 a § 39 zákona č. 361/2000 Sb. [2]:
Cílem navrhování pěší zóny je umožnění bezpečného pohybu chodců, proto je v pěší zóně preferován pěší provoz. Ostatní druhy dopravy jsou v pěší zóně vyloučeny mimo obslužné motorové dopravy, cyklistické dopravy a veřejné hromadné dopravy za stanovených podmínek provozu. V pěší zóně se všichni účastníci provozu dělí o společný prostor. Obchodní a pobytová funkce převládá nad funkcí dopravní.
Základní provozní podmínky v pěší zóně vyplývají z ustanovení § 23 a § 39 zákona č. 361/2000 Sb. [2] a ust. § 12 odst. 1 písm. hh) vyhlášky č. 30/2001 Sb. [3]:
Pokud je povolen vjezd vozidel do pěší zóny:
Z výše uvedených ustanovení vyplývá, že k návrhu i posuzování obytných/pěších zón není možno přistupovat jako k „běžné“ obslužné místní komunikaci. Se smutkem v očích však musím konstatovat, že takovýto náhled byl některým účastníkům projednávání TP103 poměrně cizí. Odrazem toho jsou některá ustanovení nových technických podmínek, ve kterých se uplatnily jiné zákonné požadavky jako pro běžnou komunikaci s preferencí motorové dopravy.
Na základě desetileté zkušenosti s realizací obytných ulic došlo v TP103 k řadě upřesnění a doplňků. Z těch zajímavých namátkou vybírám:
Ve slepé obytné ulici délky do 100 m se obratiště navrhuje jen pro osobní automobily. U slepých obytných ulic delších než 100 m se obratiště navrhuje zpravidla pro dvounápravový automobil na svoz komunálního odpadu o celkové délce 9,03 m a rozvoru 4,60 m. Tomu odpovídají i novelizované rozměry obratišť, TP103 nově požaduje prověření vlečnými křivkami podle TP171.
TP103 popisují a na přiložených fotografiích dokumentují opatření, která ovlivňují volbu jízdní rychlosti. Mezi ty patří zúžení šířky komunikace, dělicí ostrůvky, šikany (střídavé parkování), zpomalovací prahy, okružní křižovatky a další prvky včetně vhodně užité komunikační zeleně.
TP103 potvrzují prověřenou praxi z mnoha realizací, kdy parkovací stání je vyznačeno odlišnou strukturou nebo barvou povrchu. Vedle parkovacího stání je nutné zachovat volný průjezd šířky nejméně 3,00 m.
Poznámka: Obecná právní úprava (zákon č. 361/2000 Sb., § 25, odst. 3) stanoví povinnost ponechat při stání volný jízdní pruh o šířce 3,00 m pro každý směr jízdy. Označení parkoviště v obytné zóně je ve smyslu zákona č. 361/2000 Sb. místní úpravou provozu nadřazenou obecné úpravě. Ponechání volného jízdního pruhu o šířce nejméně 3,00 m není z tohoto hlediska v rozporu s právní úpravou.
Kapitola věnující se zajištění rozhledových podmínek se stala během projednávání TP103 jedním ze stěžejních témat a naplno odhalila rozpory v chápaní odlišnosti provozních podmínek obytné i pěší zóny. To se projevilo zejména při prokazování rozhledových poměrů napojení přilehlých pozemků na dopravní prostor obytné i pěší zóny. Aby se TP103 staly dobrou pomůckou pro projektanty i schvalující organizace, bylo nutné výslednou podobu kapitoly upravit tak, aby odpovídala výkladu současné zákonné úpravy ze strany stěžejního schvalujícího orgánu - Policie ČR.
Nová podoba TP103 se vyznačuje řadou fotografických příkladů realizací obytných i pěších zón z domova i ze zahraničí.
Nové vydání TP103 Navrhování obytných a pěších zón bylo schváleno Ministerstvem dopravy v listopadu 2008. TP103 je možné objednat na adrese: Koura publishing, Tyršova 648, 353 01 Mariánské Lázně nebo internetovém obchodě www.koura.cz.
EDIP s.r.o.
Pařížská 1230/1, 301 00 Plzeň
www.edip.cz, e-mail: edip@edip.cz EDIP s.r.o. dopravní inženýrství Česká silniční společnost webdesign Vendys graphics