pplk. Mgr. Jan Straka, kpt. Ing. Jana Fabiánová (Policejní prezidium České republiky, pp.rsdp@pcr.cz)
Policie ČR v roce 2015 šetřila 93 067 nehod, při kterých bylo 660 osob usmrceno, 2 540 bylo zraněno těžce a 24 426 lehce. Počet usmrcených osob byl za poslední tři desetiletí třetí nejnižší, nejméně usmrcených bylo v roce 2013, ale bohužel od té doby dochází ke každoročnímu zvyšování počtu usmrcených osob. Odhadnutá hmotná škoda na místě nehody byla vyčíslena na 5 439 mil. Kč.
V roce 2015 bylo při nehodách usmrceno 660 osob (třetí nejmenší číslo za poslední tři desetiletí), uplynulý rok má bohužel i smutný rekord, neboť zaznamenáváme nejtragičtější den za posledních pět let (čtvrtek 19. září 2015), kdy při nehodách zahynulo 11 lidí. Negativní skutečností uplynulého roku je další zvýšení následků nehod v extravilánu (o více jak 10 %), více usmrcených chodců při kolizích s vozidly (téměř o 22 %) a především významné zvýšení počtu usmrcených osob v kategorii nad 64 let (o 25 osob, tj. o 22 %). Naproti tomu můžeme pozitivně hodnotit vývoj následků v kategorii řidič osobního a nákladního automobilu, počet usmrcených je nižší shodně o 10 osob (tj. o 4,4 %, resp. o 34,5 %). Pozitivní je také významné snížení počtu usmrcených v kategorii 35 až 44 let (o 18 osob, tj. téměř o 40 %).
Policie ČR v roce 2015 šetřila 93 067 nehod, při kterých bylo 660 osob usmrceno, těžce zraněno bylo 2 540 osob a 24 426 osob bylo lehce zraněno. Odhadnutá hmotná škoda policií na místě nehody je 5 439 mil. Kč.
Tyto údaje odpovídají skutečnostem zjištěným do 24 hodin po nehodě (jako všechny ostatní údaje v tomto článku). Následně, tj. v době od 24 hodin do 30 dnů po nehodě zemřelo ještě dalších 78 osob, tj. 10,6 % z celkového počtu osob zemřelých při nehodách nebo na následky utrpěných zranění. Oproti roku 2014 je počet následně zemřelých vyšší o 19 osob. Celkem tedy zahynulo při nehodách v silničním provozu v roce 2015 na území České republiky 738 osob - o 50 osob více (tj. o 7,3 %) než v roce 2014.
Porovnání hodnot základních ukazatelů s rokem 2014 je následující:
Nárůst zaznamenáváme v kategorii:
Pokles zaznamenáváme v kategorii:
Počet usmrcených osob v roce 2015 je od roku 1990 třetí nejnižší (nejméně usmrcených bylo v roce 2013 - 583 osob a nejvíce usmrcených bylo v roce 1994 - 1 473 osob).
Počet těžce zraněných osob v roce 2015 je nejnižší od roku 1990 (nejvíce těžce zraněných osob bylo v roce 1997 - 6 632 osob).
Počet lehce zraněných osob je v porovnání od roku 1990 10. nejnižší (nejméně lehce zraněných - 21 610 - policie evidovala v roce 2010); nejvíce lehce zraněných osob bylo v roce 1996 - 31 296.
V roce 2015 šetřila Policie ČR v průměru denně 255 nehod, na jeden den dále v průměru připadá:
Místo nehody, rok 2015 | počet nehod | počet usmrcených | počet těžce zraněných | počet lehce zraněných | hmotná škoda v mil. Kč |
---|---|---|---|---|---|
V OBCI | 65 020 | 183 | 1 387 | 14 246 | 3 150,48 |
Index rok 2014=100% | 107,1 | 93,4 | 93,8 | 100,9 | 110,9 |
MIMO OBEC | 28 047 | 477 | 1 153 | 10 180 | 2 288,64 |
Index rok 2014=100% | 111,6 | 110,2 | 89,9 | 106,7 | 109,3 |
v obci | je nižší | počet usmrcených o 13 osob |
---|---|---|
počet těžce zraněných o 92 osob | ||
je vyšší | počet nehod o 4 284 nehod | |
počet lehce zraněných o 133 osob | ||
odhad hmotných škod o 310,8 mil. Kč | ||
mimo obec | je nižší | počet těžce zraněných o 130 osob |
je vyšší | počet nehod o 2 924 nehod | |
počet usmrcených o 44 osob | ||
počet lehce zraněných o 638 osob | ||
odhad hmotných škod o 195,1 mil. Kč |
Na každý den pak připadá 14 901 712 Kč odhadu hmotných škod. Znamená to také, že každých 5,7 minuty šetřila policie nehodu, každých 13,3 hodin došlo na našich komunikacích k usmrcení osoby, každých 3,5 hodiny byl těžce a každých 21,5 minuty lehce zraněn účastník silničního provozu a na každou hodinu pak připadá hmotná škoda ve výši 620 905,- Kč. Průměrná škoda při jedné nehodě je 58 443 Kč.
Protože náplní tohoto časopisu jsou pozemní komunikace a jejich problematika, budeme se dále věnovat položkám statistického formuláře nehod, které mají vztah ke komunikaci, na níž k nehodě došlo.
Z celkového počtu nehod šetřených Policií ČR bylo 30,1% mimo obce a na tyto nehody dále připadá:
Podle druhu komunikace Policie ČR šetřila nejvíce nehod na místních komunikacích (35,5 % z celkového počtu nehod), v pořadí četnosti následují silnice I. třídy (15,7 %), silnice II. třídy (14,7 %), vybrané komunikace velkých měst (sledované komunikace - 14,4 %) apod. Více nehod zaznamenáváme především na místních komunikacích (+2 841), na silnicích I. třídy (+1 319) a na silnicích III. třídy (+992).
Téměř 39 % z celkového počtu usmrcených osob připadá na nehody na silnicích I. třídy, necelých 23 % na silnice II. třídy atd. Z celkového počtu připadá na dálnice necelé 3 % nehod a 4,5 % se tyto nehody podílejí na počtu usmrcených osob.
V dalších přehledech se podíváme na jednotlivé komunikace s nejvyšším počtem nehod, usmrcených a zraněných osob - při tomto hodnocení je ale třeba vzít v úvahu celkovou délku uvedené komunikace. V nehodách na dálnicích nejsou započítány nehody, ke kterým došlo na území hlavního města Prahy a města Brna (statisticky jsou vykazovány v rámci sledovaných komunikací).
Dále je uveden rozbor nehodovosti na komunikacích podle dalších skutečností, které se vztahují ke komunikaci v okamžiku vzniku nehody v silničním provozu.
Přehled nehod podle stavu komunikace; rok 2015 | počet nehod | usmrceno osob | zraněno osob |
---|---|---|---|
dobrý, bez závad | 90 321 | 636 | 26 112 |
podélný sklon vyšší než 8 '% | 191 | 0 | 78 |
nesprávně umístěná, znečištěná, chybějící dopravní značka | 100 | 0 | 15 |
zvlněný povrch v podélném směru | 132 | 6 | 70 |
souvislé výtluky | 175 | 4 | 44 |
nesouvislé výtluky | 499 | 1 | 158 |
trvalé zúžení vozovky | 22 | 0 | 9 |
příčná stružka, hrbol, vystouplé, propadlé koleje | 71 | 2 | 34 |
neoznačená překážka na komunikaci | 80 | 0 | 5 |
přechodná uzavírka pruhu | 89 | 1 | 28 |
přechodná uzavírka komunikace nebo pásu | 70 | 1 | 21 |
jiná závada | 1 317 | 9 | 392 |
Přehled nehod podle stavu vozovky; rok 2015 | počet nehod | usmrceno osob | zraněno osob |
---|---|---|---|
suchý neznečištěný | 69 453 | 490 | 19 609 |
suchý znečištěný | 502 | 6 | 190 |
mokrý | 19 671 | 151 | 6 082 |
bláto | 104 | 2 | 19 |
náledí, sníh - posypané | 682 | 2 | 216 |
náledí, sníh - neposypané | 1 687 | 5 | 542 |
olej, nafta apod. | 31 | 0 | 13 |
souvislá sněhová vrstva, rozbředlý sníh | 734 | 3 | 199 |
náhlá změna (námraza, náledí) | 55 | 0 | 30 |
jiný stav povrchu | 148 | 1 | 66 |
Přehled nehod podle situování nehody na komunikaci; rok 2015 | počet nehod | usmrceno osob | zraněno osob |
---|---|---|---|
na jízdním pruhu | 75 693 | 518 | 22 185 |
na odstavném pruhu | 850 | 1 | 53 |
na krajnici | 3 610 | 32 | 1 027 |
na odbočovacím, připojovacím pruhu | 243 | 2 | 51 |
na pruhu pro pomalá vozidla | 24 | 2 | 8 |
na chodníku nebo ostrůvku | 988 | 5 | 252 |
na kolejích tramvaje | 825 | 4 | 303 |
mimo komunikaci | 6 977 | 83 | 2 658 |
na stezce pro cyklisty | 139 | 1 | 130 |
žádné z uvedených | 3 718 | 12 | 299 |
Přehled nehod podle specifických míst a objektů; rok 2015 | počet nehod | usmrceno osob | zraněno osob |
---|---|---|---|
přechod pro chodce | 4 257 | 29 | 2 344 |
v blízkosti přechodu pro chodce (do vzdálenosti 20 m) | 4 882 | 7 | 1 649 |
železniční přejezd nezabezpečený | 115 | 5 | 42 |
železniční přejezd zabezpečený | 264 | 16 | 116 |
most, nadjezd, podjezd, tunel | 1 133 | 8 | 396 |
zastávka autobusu, trolejbusu, tramvaje s nástupním ostrůvkem | 350 | 4 | 186 |
zastávka tramvaje, autobusu, trolejbusu bez nástupního ostrůvku | 615 | 10 | 317 |
výjezd z parkoviště, lesní cesty | 932 | 8 | 388 |
čerpadlo pohonných hmot | 791 | 2 | 125 |
přilehlé parkoviště | 7 408 | 5 | 425 |
žádné z uvedených možností | 72 320 | 566 | 20 978 |
Srážkou s pevnou překážkou končilo v roce 2015 celkem 19 847 nehod a tento druh nehody je po srážce s jedoucím vozidlem druhý nejčastější. Při nehodách s pevnou překážkou zahynulo v roce 2015 celkem 168 osob. Přes 60 % těchto osob zahynulo při nehodách končících srážkou se stromem.
Na železničních přejezdech šetřila Policie ČR v roce 2015 celkem 379 nehod (o 23 nehod více). Při nehodách na přejezdech bylo usmrceno 21 osob (o 3 usmrcené osoby méně) a dalších 158 osoby bylo zraněno (o 44 osob více). Z uvedeného počtu skončilo 145 nehod srážkou s vlakem, při těchto nehodách bylo usmrceno 20 osob.
Přehled nehod podle druhu pevné překážky; rok 2015 | počet nehod | usmrceno osob | zraněno osob |
---|---|---|---|
strom | 2 596 | 102 | 1 784 |
sloup | 2 736 | 13 | 421 |
odrazník, patník, sloupek | 3 547 | 6 | 436 |
svodidlo | 2 549 | 10 | 425 |
překážka vzniklá provozem jiného vozidla | 182 | 0 | 19 |
zeď, pevná část mostů, tunelů | 2 383 | 22 | 526 |
závory železničního přejezdu | 118 | 1 | 6 |
překážka vzniklá stavební činností | 286 | 0 | 37 |
jiná překážka - zábradlí, plot, ostrůvek | 5 450 | 14 | 760 |
srážka se stromem | |||
---|---|---|---|
rok | počet nehod | usmrceno | zraněno |
2007 | 4 830 | 199 | 432 |
2008 | 4 353 | 177 | 447 |
2009 | 3 005 | 132 | 378 |
2010 | 2 465 | 115 | 269 |
2011 | 2 668 | 105 | 326 |
2012 | 2 834 | 113 | 332 |
2013 | 2 610 | 86 | 249 |
2014 | 2 469 | 112 | 241 |
2015 | 2 596 | 102 | 223 |
Nehody na železničních přejezdech; rok 2015 | počet nehod | usmrceno osob | těžce zraněno osob | lehce zraněno osob |
---|---|---|---|---|
nehody na železničních přejezdech celkem | 379 | 21 | 28 | 130 |
srážka s vlakem na železničním přejezdu | 145 | 20 | 21 | 96 |
srážka s vlakem na zabezpečeném železničním přejezdu | 70 | 15 | 15 | 72 |
srážka s vlakem na nezabezpečeném železničním přejezdu | 75 | 5 | 6 | 24 |
Pozitivní trendy - významnější snížení počtu usmrcených osob nastalo u následujících položek statistiky nehod:
Negativní trendy - v porovnání s rokem 2014 zaznamenáváme nárůst počtu usmrcených u následujících položek statistiky nehod:
EDIP s.r.o.
Pařížská 1230/1, 301 00 Plzeň
www.edip.cz, e-mail: edip@edip.cz EDIP s.r.o. dopravní inženýrství Česká silniční společnost webdesign Vendys graphics