pplk. Petr Sobotka (Policejní prezidium České republiky, pp.rsdp@pcr.cz)
Počet usmrcených osob v roce 2014 byl druhý nejnižší od roku 1961. Zastavil se tím pokles počtu usmrcených osob, který trval nepřetržitě již od roku 2008. Negativní skutečností uplynulého roku je především vysoký počet usmrcených osob v kategorii nad 55 let (198 osob) a to, že na komunikacích zemřelo o 6 dětí více než za rok 2013 (celkem 14 do 24 hodin po nehodě a navíc další 2 po více jak 24 hodinách po nehodě), v roce 2013 to bylo celkem 8 dětí do 24 hodin po nehodě.
Naproti tomu můžeme pozitivně hodnotit vývoj následků v kategorii chodec (snížení o 22 usmrcených), pokles celkového počtu usmrcených (o 26 osob) při druhu nehody srážka s chodcem a nejmenší počet usmrcených o prázdninách od roku 1990 – 132 osob.
Policie České republiky v roce 2014 šetřila 85 859 nehod, při kterých bylo 629 osob usmrceno, těžce zraněno bylo 2 762 osob a 23 655 osob bylo lehce zraněno. Odhadnutá hmotná škoda policií na místě nehody je 4 933,23 mil. Kč.
Tyto údaje odpovídají skutečnostem zjištěným do 24 hodin po nehodě (jako všechny ostatní údaje v tomto článku). Následně, tj. v době od 24 hodin do 30 dnů po nehodě zemřelo ještě dalších 59 osob, tj. 8,58 % z celkového počtu osob zemřelých při nehodách nebo na následky utrpěných zranění. Oproti roku 2013 je počet následně zemřelých nižší o 12 osob. Celkem tedy zahynulo při nehodách v silničním provozu v roce 2014 na území České republiky 688 osob – o 34 osob více (tj. o 5,2 %), než v roce 2013.
Porovnání hodnot základních ukazatelů s rokem 2013 je následující:
Nárůst zaznamenáváme v kategorii:
Pokles zaznamenáváme v kategorii:
Počet nehod šetřených Policií ČR v roce 2014 je od roku 1990 6. nejnižší (nejméně bylo v roce 2009 – 74 815 nehod a nejvíce v roce 1999 – 225 690 nehod). Při porovnávání počtu nehod v tomto období je však nutné brát v úvahu legislativní změny upravující povinnost oznamování nehody Policii ČR.
Počet usmrcených osob v roce 2014 je od roku 1990 druhý nejnižší (nejméně usmrcených bylo v roce 2013 – 583 osob a nejvíce usmrcených bylo v roce 1994 – 1 473 osob). Ani v jednom měsíci roku 2014 nepřekročil měsíční počet usmrcených hranici 80 osob; tento pozitivní stav zaznamenáváme poslední čtyři roky (2011 až 2014). Počet 629 usmrcených je druhý nejnižší i od roku 1961, když nejvíce usmrcených bylo za toto období v roce 1969 – 1 758 osob. V tomto období klesl počet usmrcených 17x pod hranici 1 000 osob, z toho 3x pod hranici 700 osob. Na druhé straně 4x byla překročena hranice 1 500 usmrcených.
Počet těžce zraněných osob v roce 2014 je nejnižší od roku 1990 (nejvíce těžce zraněných osob bylo v roce 1997 – 6 632 osob). Od roku 1961 klesl počet těžce zraněných 4x pod hranici 3 000 osob, 3x překročil hranici 9 000 osob.
Počet lehce zraněných osob je v porovnání od roku 1990 7. nejnižší (nejméně lehce zraněných bylo v roce 2010 – 21 610 osob a nejvíce lehce zraněných osob bylo v roce 1996 – 31 296). Od roku 1961 klesl počet lehce zraněných 12x pod hranici 20 000 osob, 4x překročil hranici 30 000 osob.
Každý den Policie ČR šetřila v průměru 235,2 nehody, bylo usmrceno 1,7 osoby a 72,4 osoby bylo zraněno. Na každý den pak připadá 13 515 709,- Kč odhadu hmotných škod. Znamená to, že každých 6 minut a 6 sekund došlo k nehodě, kterou šetřila P ČR, každých 13 hodin a 55 minut došlo na našich komunikacích k usmrcení osoby, každých 19 minut a 54 sekund byl zraněn účastník silničního provozu a na každou hodinu pak připadá hmotná škoda ve výši 563 155,- Kč. Průměrná škoda při jedné nehodě je 57 457,40 Kč.
Protože náplní tohoto časopisu jsou pozemní komunikace a jejich problematika, budu se dále věnovat asi 15 položkám statistického formuláře nehod, které mají vztah ke komunikaci, na níž k nehodě došlo.
Úvodem rozdělíme nehodovost podle lokality nehody, tedy podle toho, zda se nehoda stala v obci nebo mimo obec (viz tabulky 1 – 2).
místo nehody rok 2014 | počet nehod | počet usmrcených | počet těžce zraněných | počet lehce zraněných | hmotná škoda v mil. kč |
---|---|---|---|---|---|
V OBCI | 60 736 | 196 | 1 479 | 14 113 | 2 839,67 |
Index rok 2013 = 100% | 101,7 | 100,5 | 97,4 | 105,8 | 99,4 |
MIMO OBEC | 25 123 | 433 | 1 283 | 9 542 | 2 093,56 |
Index rok 2013 = 100% | 101,7 | 111,6 | 101,5 | 103,3 | 100,6 |
Tabulka 1
v obci | je nižší | počet těžce zraněných o 39 osob |
---|---|---|
odhad hmotných škod o 16,5 mil. Kč | ||
je vyšší | počet nehod o 1 044 | |
počet usmrcených o 1 osobu | ||
počet lehce zraněných o 772 osob | ||
mimo obec | je vyšší | počet nehod o 417 |
počet usmrcených o 45 osob | ||
těžce zraněných o 19 osob | ||
lehce zraněných o 306 osob | ||
odhad hmotných škod o 11,6 mil. Kč |
Tabulka 2
Z celkového počtu nehod šetřených Policií ČR bylo 70,7 % v obci a na tyto nehody dále připadá:
Podle druhu komunikace Policie ČR šetřila nejvíce nehod na místních komunikacích (35,2 % z celkového počtu nehod), v pořadí četnosti následují silnice I. třídy (15,5 %), vybrané komunikace velkých měst (15 %) apod. Více nehod zaznamenáváme především na místních komunikacích (+904), na silnicích II. třídy (+655) a na účelových komunikacích (+391) (viz tabulka 3).
druh komunikace rok 2014 | počet nehod | rozdíl nehod | počet usmrcených | rozdíl usmrcených |
---|---|---|---|---|
dálnice | 2 549 | 3 | 24 | 1 |
silnice I. třídy | 13 286 | -101 | 220 | 0 |
silnice II. třídy | 12 674 | 655 | 164 | 28 |
silnice III. třídy | 10 304 | -146 | 121 | 23 |
komunikace sledovaná | 12 852 | -245 | 36 | -6 |
komunikace místní | 30 236 | 904 | 60 | 3 |
účelová komunikace | 3 958 | 391 | 4 | -3 |
Tabulka 3
Téměř 35 % z celkového počtu usmrcených osob připadá na nehody na silnicích I. třídy, přes 26 % na silnice II. třídy, přes 19 % na silnice III. třídy atd. Z celkového počtu připadá na dálnice téměř 3 % nehod a 3,8 % se tyto nehody podílejí na počtu usmrcených osob.
Při pohledu do údajů statistiky nehod a délky silniční sítě v České republice lze konstatovat, že v roce 2014:
V průměru v roce 2014 na této vybrané silniční síti došlo k dopravní nehodě na každém 1,436 km a k usmrcení osoby na každém 105,383 km.
V dalších přehledech (viz tabulky 4 – 7) se podíváme na jednotlivé komunikace s nejvyšším počtem nehod, usmrcených a zraněných osob – při tomto hodnocení je ale třeba vzít v úvahu celkovou délku uvedené komunikace. V nehodách na dálnicích nejsou započítány nehody, ke kterým došlo na území hlavního města Prahy a města Brna (statisticky jsou vykazovány v rámci sledovaných komunikací).
dálnice | |||
---|---|---|---|
číslo | počet nehod | usmrceno | zraněno |
1 | 1 656 | 14 | 355 |
5 | 316 | 5 | 63 |
11 | 238 | 3 | 74 |
2 | 86 | 2 | 30 |
8 | 218 | 0 | 45 |
3 | 35 | 0 | 12 |
Tabulka 4
silnice I. třídy | |||
---|---|---|---|
číslo | počet nehod | usmrceno | zraněno |
35 | 985 | 20 | 391 |
3 | 425 | 19 | 294 |
38 | 562 | 15 | 330 |
13 | 915 | 14 | 291 |
7 | 297 | 10 | 115 |
6 | 369 | 10 | 161 |
11 | 725 | 9 | 338 |
16 | 399 | 8 | 148 |
37 | 324 | 7 | 166 |
20 | 276 | 7 | 168 |
Tabulka 5
silnice II. třídy | |||
---|---|---|---|
číslo | počet nehod | usmrceno | zraněno |
150 | 230 | 7 | 150 |
379 | 120 | 6 | 73 |
156 | 60 | 5 | 60 |
237 | 66 | 4 | 27 |
112 | 118 | 3 | 68 |
605 | 147 | 3 | 94 |
229 | 53 | 3 | 15 |
358 | 90 | 3 | 62 |
360 | 151 | 3 | 77 |
432 | 66 | 3 | 39 |
Tabulka 6
silnice III. třídy | |||
---|---|---|---|
číslo | počet nehod | usmrceno | zraněno |
024219 | 5 | 3 | 3 |
023629 | 2 | 3 | 2 |
023739 | 9 | 3 | 7 |
029810 | 36 | 0 | 17 |
000315 | 33 | 0 | 13 |
004848 | 33 | 0 | 7 |
002997 | 33 | 1 | 8 |
001911 | 31 | 1 | 8 |
000732 | 29 | 0 | 17 |
Tabulka 7
V dalších tabulkách (8 – 14) je uveden rozbor nehodovosti na komunikacích podle dalších skutečností, vztahujících se ke komunikaci v okamžiku vzniku nehody v silničním provozu.
přehled nehod podle dělení komunikace | počet nehod | usmrceno |
---|---|---|
dvoupruhová | 59 410 | 519 |
třípruhová | 2 643 | 34 |
čtyřpruhová s dělícím pásem | 5 002 | 38 |
čtyřpruhová s dělící čárou | 1 260 | 5 |
vícepruhová | 1 612 | 3 |
žádná z uvedených | 15 932 | 30 |
Tabulka 8
přehled nehod podle směrových poměrů | počet nehod | usmrceno | těžce zraněno | lehce zraněno |
---|---|---|---|---|
přímý úsek | 51 670 | 298 | 1 200 | 9 561 |
úsek za zatáčkou | 5 130 | 84 | 292 | 2 352 |
zatáčka | 10 410 | 142 | 544 | 4 056 |
křižovatka čtyřramenná | 7 993 | 37 | 327 | 3 612 |
křižovatka tříramenná | 9 145 | 64 | 367 | 3 663 |
křižovatka víceramenná | 458 | 2 | 10 | 105 |
kruhový objezd | 1 053 | 2 | 22 | 306 |
Tabulka 9
přehled nehod podle povrchu vozovky | počet nehod | usmrceno |
---|---|---|
dlažba | 4 929 | 6 |
živice | 75 955 | 556 |
beton | 2 051 | 16 |
panely | 252 | 1 |
štěrk | 601 | 1 |
jiný nezpevněný | 386 | 2 |
žádný z uvedených | 224 | 1 |
Tabulka 10
přehled nehod podle stavu komunikace | počet nehod | usmrceno |
---|---|---|
dobrý bez závad | 83 217 | 618 |
podélný sklon vyšší jak 8 % | 218 | 2 |
nesprávně umístěná, chybějící dopravní značka | 107 | 0 |
zvlneny povrch – podélně | 141 | 0 |
souvislé výtluky | 155 | 1 |
nesouvislé výtluky | 486 | 1 |
trvalé zúžení | 15 | 0 |
příčná stružka, hrbol, vystouplé, propadlé koleje | 84 | 0 |
neoznačená překážka | 69 | 0 |
přechodná uzavírka pruhu | 85 | 0 |
přechodná uzavírka silnice nebo pásu | 93 | 1 |
jiná závada | 1 189 | 6 |
Tabulka 11
přehled nehod podle stavu vozovky | počet nehod | usmrceno | těžce zraněno | lehce zraněno |
---|---|---|---|---|
suchý neznečištěný | 62 649 | 463 | 2 033 | 16 541 |
suchý znečištěný | 436 | 4 | 18 | 155 |
mokrý | 19 937 | 148 | 632 | 6 080 |
bláto | 112 | 0 | 5 | 18 |
náledí, sníh – posypané | 662 | 1 | 17 | 175 |
náledí, sníh – neposypané | 1 481 | 9 | 34 | 479 |
olej, nafta atd. | 44 | 0 | 3 | 15 |
souvislý sníh, rozbředlý | 378 | 3 | 13 | 130 |
náhlá změna (námraza, náledí) | 45 | 0 | 1 | 19 |
jiný stav povrchu | 115 | 1 | 6 | 43 |
Tabulka 12
přehled nehod podle situování nehody na komunikaci | počet nehod | usmrceno |
---|---|---|
na jízdním pruhu | 69 379 | 498 |
na odstavném pruhu | 803 | 4 |
na krajnici | 3 430 | 31 |
na odbočovacím – připojovacím pruhu | 226 | 0 |
na pruhu pro pomalá vozidla | 25 | 0 |
na chodníku, ostrůvku | 903 | 3 |
na kolejích tramvaje | 867 | 6 |
mimo komunikaci | 6 644 | 78 |
na stezce pro cyklisty | 123 | 1 |
žádná z uvedených možností | 3 459 | 8 |
Tabulka 13
přehled nehod podle specifických míst a objektů | počet nehod | usmrceno |
---|---|---|
přechod pro chodce | 3 939 | 20 |
v blízkosti přechodu pro chodce (20 m) | 4 674 | 8 |
železniční přejezd nezabezpečený | 123 | 4 |
železniční přejezd zabezpečený | 233 | 20 |
most, nadjezd, podjezd, tunel | 1 117 | 16 |
zastávka autobusu, tramvaje s nástupním ostrůvkem | 349 | 8 |
zastávka autobusu, tramvaje bez nástupního ostrůvku | 593 | 5 |
výjezd z parkoviště, polní a lesní cesty | 910 | 9 |
čerpadlo pohonných hmot | 824 | 6 |
přilehlé parkoviště | 6 741 | 5 |
žádná z uvedených možností | 66 356 | 528 |
Tabulka 14
Z uvedených tabulek (8 – 14) můžeme charakterizovat nejčastější nehodu z pohledu komunikace, na které k nehodě došlo. Jedná se o srážku jedoucích vozidel v obci na přímém úseku dvoupruhové silnice I. třídy s živičným povrchem, ke které došlo na vozovce v dobrém stavu bez závad, suché a neznečištěné – tedy stejná charakteristika jako v roce 2013.
Častým druhem nehody na našich komunikacích je srážka s pevnou překážkou (viz tabulka 15) a to především se stromem (viz tabulka 16). Nejčastějším druhem nehody byla však v roce 2014 srážka jedoucích vozidel (35,8 % z celkového počtu nehod) a srážka s pevnou překážkou (22,1 %).
přehled nehod podle druhu pevné překážky | počet nehod | usmrceno |
---|---|---|
strom | 2 469 | 112 |
sloup | 2 506 | 15 |
patník, odrazník, sloupek | 3 328 | 11 |
svodidlo | 2 454 | 12 |
překážka vzniklá provozem jiného vozidla | 161 | 0 |
zeď, pevná část tunelu, mostu | 2 203 | 13 |
závory | 92 | 0 |
stavební činnost | 269 | 0 |
jiná – zábradlí, plot, ostrůvek | 5 456 | 11 |
Tabulka 15
srážka se stromem | ||||
---|---|---|---|---|
rok | počet nehod | usmrceno | těžce zraněno | lehce zraněno |
2010 | 2 465 | 115 | 269 | 1 375 |
2011 | 2 668 | 105 | 326 | 1 611 |
2012 | 2 834 | 113 | 332 | 1 645 |
2013 | 2 610 | 86 | 249 | 1 523 |
2014 | 2 469 | 112 | 241 | 1 443 |
Tabulka 16
Nejvíce usmrcených osob bylo při nehodách končících vzájemnou srážkou jedoucích vozidel (přes 44 % z celkového počtu usmrcených osob). Přes 22 % z celkového počtu usmrcených si vyžádaly nehody končící srážkou s pevnou překážkou, kdy nejtragičtější bilanci mají kolize se stromem (112 usmrcených). Je nutné ještě připomenout nehody končící srážkou s chodcem (téměř 17 % z počtu usmrcených), byť se na celkovém počtu nehod podílejí jen 4,1 %. Nárůst usmrcených byl u nehod končících srážkou s vlakem (o 12 osob).
Na železničních přejezdech šetřila Policie ČR v roce 2014 celkem 356 nehod (o 35 nehod méně, než v roce 2013), z toho 61,5 % se stalo v obci. Zahynulo při nich 24 osob (o 12 osob více) a dalších 114 bylo zraněno (o 19 osob méně). Z uvedeného počtu skončilo srážkou s vlakem 149 nehod (o 11 nehod méně), při těchto nehodách bylo usmrceno 23 osob (o 12 osob více) a dalších 69 osob bylo zraněno (o 20 osob méně).
Policie České republiky v období ledna až dubna letošního roku šetřila 27 317 nehod na pozemních komunikacích. Při těchto nehodách bylo 162 osob usmrceno, 584 osob těžce zraněno a 6 152 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda do
EDIP s.r.o.
Pařížská 1230/1, 301 00 Plzeň
www.edip.cz, e-mail: edip@edip.cz EDIP s.r.o. dopravní inženýrství Česká silniční společnost webdesign Vendys graphics