Ing. Luděk Bartoš (EDIP s.r.o., bartos@edip.cz), Ing. Aleš Richtr (EDIP s.r.o., richtr@edip.cz), Ing. Antonín Seidl (antonse@volny.cz)
Na příkladu z praxe auditorů bezpečnosti pozemních komunikací je představen komplexní a systematický přístup k řešení nehodovosti s následnou realizací dopravních opatření na nejrizikovějších lokalitách na síti silnic I. třídy na území Karlovarského kraje. Článek dokazuje, že na základě kvalitní analýzy dopravní nehodovosti a místní prohlídky lze pomocí poměrně jednoduchých a levných opatření dosáhnout významného snížení počtu dopravních nehod a jejich následků na zdraví.
Na vznik dopravních nehod má vliv řada okolností: kromě chování řidiče a technického stavu vozidla je třetím významným faktorem stav pozemní komunikace a jejího okolí. Uspořádání prostoru pozemní komunikace se podle výsledků zahraničních výzkumů spolupodílí na vzniku přibližně jedné třetiny dopravních nehod [3].
Efektivním nástrojem pro snižování negativního vlivu stavu komunikací na dopravní nehodovost je pro správce systematické řešení míst častých dopravních nehod, realizované na základě analýzy dopravní nehodovosti.
Společnost EDIP s.r.o. prováděla na základě objednávky Ředitelství silnic a dálnic ČR Správa Karlovy Vary analýzu dopravní nehodovosti a vyhodnocení míst častých dopravních nehod (dále nehodových lokalit) na silnicích I. třídy v Karlovarském kraji v letech 2008 a 2013. Obě zakázky byly prováděny podle shodné metodiky a ve srovnatelném rozsahu, tím pádem nám umožňují vyhodnotit účinnost tohoto postupu.
Tento článek navazuje nepřímo na závěry článku [9] publikované v časopise Dopravní inženýrství v roce 2009.
Obrázek č. 1: Nehodové lokality na silnicích I. třídy v Karlovarském kraji - podíl délky silnic, počtu nehod, usmrcených a zraněných osob v nehodových lokalitách ve vztahu k hodnotám za celý kraj
Identifikace nehodových lokalit na silnicích I. třídy na území Karlovarského kraje byla uskutečněnapodle kritérií metodiky [5] z roku 2001, tj. na základě statistických záznamů Policie ČR o dopravních nehodách vždy za poslední 3 roky (tj. v prvním případě za roky 2005 – 2007, podruhé za roky 2010 – 2012). Za nehodovou lokalitu se považuje křižovatka nebo úsek komunikace o délce do 250 m, jestliže na něm nastala jedna z následujících skutečností:
Z uvedených kritérií vyplývá, že metodika více nezohledňuje nehody se smrtelnými následky (pro vymezení nehodové lokality má nehoda s usmrcením stejnou váhu jako nehoda s těžkým nebo lehkým zraněním). Nehody se smrtelným zraněním jsou však veřejností i politiky velmi sledovány, a proto byly na základě požadavku správce komunikací v roce 2008 k identifikovaným nehodovým lokalitám navíc přiřazeny i lokality, ve kterých došlo v posledních 3 letech k nehodě se smrtelnými následky, a tato nehoda nebyla ojedinělá, tj. v lokalitě se stala další nehoda s následky na zdraví. Takto bylo do celkové analýzy doplněno dalších 9 nehodových lokalit.
Během následně prováděné podrobné analýzy se však ukázalo, že ve většině těchto dodatečně přidaných lokalit se jednalo o nahodilé dopravní nehody bez zřejmé souvislosti příčin nehody se stavem komunikace. Potvrdila se tak oprávněnost metodiky CDV, a proto v zakázce z roku 2013 již toto doplněné kritérium nebylo použito.
Počet identifikovaných nehodových lokalit na silnicích I. třídy v Karlovarském krajia údaje o dopravních nehodách v obou sledovaných obdobích jsou uvedeny v tabulce č. 1.
2005 – 20071) | 2010 – 2012 | |
---|---|---|
Celková délka silnic I. třídy na území kraje | 220 km | 237 km |
Počet identifikovaných nehodových lokalit | 30 (39) | 21 |
Délka úseků nehodových lokalit | 7,1 km (8,8 km) | 5,9 km |
Podíl délky úseků nehodových lokalit | 3 % (4 %) | 2 % |
Počet nehod celkem2) | 3201 | 974 |
Počet nehod v nehodových lokalitách | 451 (510) | 210 |
Podíl nehod v nehodových lokalitách | 14 % (16 %) | 22 % |
Počet usmrcených celkem | 45 | 28 |
Počet usmrcených v nehodových lokalitách | 9 (18) | 5 |
Podíl usmrcených v nehodových lokalitách | 20 % (40 %) | 18 % |
Počet zraněných celkem3) | 663 | 525 |
Počet zraněných v nehodových lokalitách | 135 (154) | 139 |
Podíl zraněných v nehodových lokalitách | 20 % (23 %) | 26 % |
Tabulka č. 1: Souhrnný přehled identifikovaných nehodových lokalit na silnicích I. třídy v Karlovarském kraji
Poznámky k tabulce 1:
Při srovnání obou sledovaných období se mírně snížil podíl délky silnic v nehodových lokalitách a naopak vzrostl podíl dopravních nehod i zraněných osob v těchto lokalitách. Změna délky silnic I. třídy na území kraje souvisí se zprovozněním dalších úseků rychlostní silnice R6 v mezidobí.
Za nejvýznamnější považujeme poznatek, že na úsecích, jejichž souhrnná délka dosahuje pouze cca 3 % z celkové délky silnic I. třídy na území kraje, se odehrává cca 20 % všech dopravních nehod a dokonce cca 25 % všech nehod s osobními následky na území kraje. Po zkušenosti z dalších obdobných zakázek předpokládáme, že srovnatelné hodnoty bychom vyčíslili i v ostatních krajích a tento poznatek lze zobecnit.
Domníváme se proto, že pomocí vhodných opatření směrovaných do poměrně krátké části komunikační sítě (do identifikovaných nehodových lokalit), lze významně přispět ke snížení dopravní nehodovosti na celé komunikační síti a zejména ke snížení následků na zdraví.
V období 2005-2007 bylo podle metodiky [5] identifikováno celkem 30 nehodových lokalit, v období 2010-2012 pak 21 lokalit.
Pro každou identifikovanou nehodovou lokalitu jsme provedli podrobnou analýzu, která zahrnovala tyto kroky:
Při posuzování významu nehodové lokality (zejména pro sestavení pořadníku realizací navrhovaných opatření) byl kromě celkového počtu dopravních nehod a jejich následků zohledňován i význam intenzity dopravy, a to vyčíslením relativní nehodovosti.
V souboru řešených nehodových lokalit jsou poměrně značné rozdíly. Zatímco v některých případech jsou bezpečnostní rizika na první pohled zřejmá a jednoznačně vyplývají z nevhodného dopravně technického stavu komunikace, tak na jiných lokalitách je nutno příčinu dopravních nehod odhalit poměrně detailní analýzou nehodových dějů a stavu komunikace i jejího okolí. V některých případech pomůže k upřesnění analýzy i rozhovor s místními usedlíky či znalci (dopravní inženýr Policie ČR, zástupci samosprávy, či obyvatelé přilehlých nemovitostí).
Mezi nejčastější příčiny lze zařadit:
Nehodové lokality se bohužel netýkají pouze dříve budovaných silnic, ale v některých případech se objevují i na nově dokončených úsecích. Jako obzvlášť riziková se ukazují zejména provizorní propojení přeložek silnic na původní síť.
Paleta možných opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu je velmi široká. Pro zajištění maximální účinnosti je však třeba důsledně vycházet z vyhodnocených bezpečnostních rizik v dané lokalitě a návrh opatření soustředit na eliminaci hlavních rizik. Navržená opatření lze typově rozdělit do 3 skupin:
Častými typy navržených úprav dopravního značení a zařízení jsou například:
Ze stavebních úprav nejčastěji navrhujeme tato opatření:
Z pestré skupiny dalších opatření, která jsou při řešení nehodových lokalit navrhována, stojí za zmínku zejména:
Je potřeba zmínit, že v některých nehodových lokalitách jsou bezpečnostní rizika takového charakteru, že je lze uspokojivě řešit pouze rozsáhlými stavebními úpravami lokality. To se týká především křižovatek a také průjezdních úseků silnic obcemi. Vzhledem k omezeným finančním možnostem vlastníků komunikací se v těchto případech snažíme najít kromě dlouhodobého řešení pomocí stavebních úprav (investiční) i provizorní opatření, které by umožnilo urychleně dosáhnout alespoň částečného zlepšení bezpečnostní situace (provozní).
Opatření pro zvýšení bezpečnosti navržená k realizaci na základě závěrů zakázky v roce 2008 [6] byla realizována v roce 2009 celkem na 11 vybraných lokalitách (viz obrázek č. 5).
S časovým odstupem 5 let jsme v rámci následné zakázky provedli porovnání stavu nehodovosti před a po provedení opatření (vyčíslením vývoje nehod s osobními následky mezi obdobími 2005 – 2007 a 2010 – 2012) s těmito závěry:
Výrazný pokles následků dopravních nehod byl zaznamenán zejména na silnici I/13 (viz obrázek č. 6), kde byla před koncem roku 2009 realizována celkem 3 opatření v úseku Květnová – odbočka Horní Hrad (délka 4,3 km). I když se jedná o porovnání poměrně malého vzorku dopravních nehod, které může být v budoucnu vyvráceno několika nahodilými nehodami, je zjištění poklesu nehodovosti na silnici I/13 velmi příznivé.
Při porovnávání údajů o nehodovosti je však třeba zmínit, že ve sledovaném období klesaly osobní následky dopravních nehod na území celé republiky, pravděpodobně spolupůsobením většího množství faktorů. Je tedy téměř jisté, že k určitému poklesu osobních následků na nehodových lokalitách by došlo i v případě, že by nebyla realizována žádná opatření. Pozitivní pro Karlovarský kraj je však skutečnost, že vývoj počtu dopravních nehod i jejich následků je v kraji v uvedeném období příznivější než celkový vývoj v České republice (viz obrázek č. 7).
I přes zmíněné pochybnosti si proto troufáme konstatovat, že realizace navržených opatření pozitivně ovlivnila vývoj dopravní nehodovosti na silnicích I. třídy v Karlovarském kraji.
Jsme přesvědčeni, že na pozitivním vývoji dopravní nehodovosti v Karlovarském kraji se realizace navržených opatření svým dílem podílí. Je proto třeba vyzdvihnout dlouhodobý aktivní přistup k využívání nástrojů pro vytváření bezpečné dopravní infrastruktury ze strany pracovníků ŘSD v Karlovarském kraji. Takový postup lze doporučit i v dalších krajích České republiky.
Řešení nehodových lokalit není jediným nástrojem pro zvyšování bezpečnosti pozemních komunikací. Ucelený systém těchto nástrojů obsahuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury ze dne 19. listopadu 2008. Na základě novelizace zákona o pozemních komunikacích [1] a jeho prováděcí vyhlášky [2] z roku 2011 je uplatňování těchto nástrojů v České republice povinné na síti TEN-T, na ostatních komunikacích je žádoucí a doporučené [3], [4].
Z hlediska vztahu dopravním nehodám rozlišujemedva základní typy nástrojů:
Nástroje bezpečné dopravní infrastruktury (viz tabulka č. 2) se mají uplatňovat od prvotní fáze plánování staveb pozemních komunikací, přes jejich přípravu a výstavbu, až po fázi provozu.
Fáze / typ nástroje | Preventivní (proaktivní) | Následný (reaktivní) |
---|---|---|
Plánování | Hodnocení dopadů na bezpečnost silničního provozu | --- |
Příprava a výstavba | Audit bezpečnosti pozemních komunikací | --- |
Provoz | Bezpečnostní inspekce | Prohlídka pozemní komunikace |
Tabulka č. 2: Přehled nástrojů bezpečné dopravní infrastruktury
Identifikace a návrh řešení nehodových lokalit popsaný podrobněji v předchozím textu je typický následný nástroj. V zákoně o pozemních komunikacích [1] je uveden v § 18m pod (poněkud nešťastně zvoleným) názvem prohlídka pozemní komunikace. Na síti TEN-T se musí provádět každé 3 roky.
Preventivním nástrojem za provozu komunikace je bezpečnostní inspekce podle § 7a prováděcí vyhlášky [2], která se na síti TEN-T musí provádět každých 5 let. Na ostatních pozemních komunikacích je vhodné provádět systematické periodické bezpečnostní inspekce alespoň na silněji dopravně zatížených úsecích, případně na úsecích s vyšší relativní nehodovostí, nebo jiných úsecích hodných zřetele.
Významným preventivním nástrojem, je také audit bezpečnosti pozemních komunikací. Jeho uplatňování již od počátku přípravy staveb pozemních komunikací může předejít zbytečným problémům při následném provozu.
Zkušenosti z výše zmiňovaných projektů z praxe jsou aktuálně uplatňovány i v rámci výzkumného projektu Systém pro komplexní posouzení kritických míst a řízení rizik na pozemních komunikacích z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu pro potřeby dopravní policie ČR (SYKRIK), který je řešen firmou EDIP s.r.o. ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu, v.v.i. pro Ministerstvo vnitra ČR.
Hlavní podstatou projektu je vytvoření metodiky a softwarových nástrojů, které umožní dopravním inženýrům Policie ČR (ale i dalším uživatelům – vlastníkům a správcům komunikací) efektivní hodnocení bezpečnosti pozemních komunikací v jejich působnosti a usnadní jim posuzování navrhovaných dopravních řešení a připojení staveb na komunikační síť. Výsledný software také pomůže identifikovat nehodové lokality a napomůže k návrhu řešení, které sníží nehodovost na pozemních komunikacích.
Příspěvek vznikl za podpory Ministerstva vnitra – projekt VG20112015051 Systém pro komplexní posouzení kritických míst a řízení rizik na pozemních komunikacích z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu pro potřeby dopravní policie ČR.
Článek s velmi žádoucí tématikou komplexního řešení bezpečnosti na pozemních komunikacích je napsán s velkou znalostí dané problematiky. Velmi cenné je srovnání dvou sledovaných období, ve kterých byly realizovány navzájem velmi dobře srovnatelné analýzy nehodových dat. Vzhledem ke skutečnosti, že se dlouhodobě zabývám obdobnou tématikou, byť s trochu odlišným zaměřením na KSI nehody tedy nehody s usmrcením a těžkým zraněním pro pojišťovnu Allianz, mohu z vlastní zkušenosti potvrdit veškeré závěry, které jsou v článku prezentovány. Nesmírně si cením i velmi objektivní poznámky o obecném, celoplošném poklesu nehodovosti ve sledovaném období. Je zřejmé, že náprava mnohých identifikovaných nehodových lokalit je investičně relativně náročná, proto bych rád zdůraznil i poznámku v textu, že významného, byť dílčího, zvýšení bezpečnosti v některých lokalitách je možno dosáhnout i pomocí nízkonákladových opatření.
Ing. Jaroslav Heinrich
vedoucí ateliéru Bezpečnosti a dopravního inženýrství
HBH Projekt spol. s r.o.
EDIP s.r.o.
Pařížská 1230/1, 301 00 Plzeň
www.edip.cz, e-mail: edip@edip.cz EDIP s.r.o. dopravní inženýrství Česká silniční společnost webdesign Vendys graphics