Jitka Heinrichová, Centrum dopravního výzkumu
Edukativní projekt „Bezpečná cesta do školy“ nabízí školám novou formu dopravní výchovy, ve které žáci získají všechny důležité kompetence, které potřebují pro bezpečný pohyb v dopravním prostředí. Bezpečná cesta do školy je založena na přímé zkušenosti žáků a na seznamování se s reálným prostředím v reálném čase. Nejedná se o zprostředkované informace a poznatky, ale o analýzu vlastních zážitků a postřehů. Cílem projektu Bezpečná cesta do školy je snížit následky dopravních nehod dětí prostřednictvím ovlivnění jejich sebeuvědomění, vědomého i podvědomého vnímání rizika. Projekt dává dětem mnohem větší šanci orientovat se v komplikovaném dopravním prostředí. Kvalitní forma dopravní výchovy ve školním, ale i v předškolním věku hraje klíčovou roli v pozdějším chování všech účastníků silničního provozu. Tato skutečnost nutně vyvolává otázky: Jaká je úroveň dopravní výchovy dětí? Jaké materiály a jaké metody jsou používány při výuce v mateřských a základních školách? Jaké návyky děti získávají z hlediska ochrany svého vlastního zdraví před úrazem i ochrany zdraví druhých osob? Jsou vyučovací metody dopravní výchovy adekvátní stavu poznání pedagogiky na počátku 21. století a tomu, co se děti opravdu potřebují naučit, aby se chovaly bezpečně v jakémkoliv dopravní prostředí a v každé situaci? Zajistí jim bezpečný pohyb ve městě, na silnici, v MHD, mimo obec . a ovlivní jejich chování? Je důležité naučit děti chovat se správně aktivním přístupem a aktivní účastí dětí na společném programu. Dopravní výchova musí vést děti k takovému jednání, které jim neumožní vystavit sebe ani jiné riziku dopravní nehody. Musí učit děti vážit si života a chránit jej. Předvídat rizika, rychle vyhodnocovat situaci a vhodně jednat.
Hlavním cílem projektu je naučit děti chovat se v dopravním prostředí bezpečně a tím výrazně snížit počet dopravních nehod s účastí dětí. Projekt nabízí žákům několik základních aktivit. Jedná se o aktivity „Mapování“, „Statistiky a průzkumy“, „Dynomény“, „Pokusy“, „Přepravní plán“, „Osvěta“, „Pracovní skupiny“ a „Publikování“. Všechny aktivity jsou založeny na principu výchovy sebereflexí. Děti se naučí myslet, předvídat, rozvíjet smysly, postřeh a cit vnímat důležité rizikové podněty, ale i vnímat potřeby druhých. Naučí se zvažovat následky.
Mapování cest do školy, kolizních míst a problémů spojených s cestou do a ze školy a do volnočasových aktivit.
Cílem této aktivity projektu je upozornit na nebezpečná místa. Děti si zmapováním rizikových míst a následným navrhováním řešení uvědomují nebezpečí, které jim v daném úseku hrozí. Chovají se pak obezřetněji. Úkolem je zakreslit celou cestu z domova do školy, zvýraznit riziková místa a navrhnout řešení ke zmírnění nebezpečí. Je potřeba si uvědomit, že cílem aktivity není vyřešit rizikovou lokalitu, ale mnohem důležitější je uvědomění dětí, že touto lokalitou procházejí. V mnoha případech však nadšení a akceschopnost dětí přiměje zodpovědné orgány se problémovému místu skutečně věnovat.
Cílem této aktivity je upozornit na rizikové chování dětí i dospělých v silničním provozu. Děti pozorováním a zaznamenáváním správného i chybného jednání do tabulek ovlivňují vlastní chování ve stejných situacích. Při kontrole dítěte dítětem dochází k sebevýchovnému efektu. Úkolem je vytvořit databázi pozitivních i negativních příkladů chování.
Děti s nadáním pro matematiku raději pracují se statistickými údaji. Zdálo by se, že shromažďování čísel, dat a různých údajů do dopravní výchovy nepatří. Ale opak je pravdou. Pokud žák stojí u přechodu a zaznamenává chybné jednání spolužáků, do podvědomí si sám vkládá, jak se má chovat, aby neohrozil sebe ani ostatní účastníky provozu. Děti zaznamenávají různé pozitivní i negativní jevy. Např. nerozhlédnutí při vstupu do vozovky, jízdu dětí na kole s přilbou a bez přilby, používání zádržného systému v autě, telefonování řidičů za jízdy, chůzi nebo jízdu se sluchátky s hlučnou hudbou apod.
Cílem této aktivity je naučit děti vyhledávat a odhalovat možná rizika a nebezpečí. Úkolem je vyhledávat i zdánlivé maličkosti, které mohou mít rozhodující vliv na vznik dopravní nehody.
Jedná se o výuku k předvídání rizika a předvídání vývoje situací. Většina nehod dětí v dopravním prostředí byla způsobena nepředvídavostí zúčastněných. Co vede dítě náhle vstoupit do vozovky, většinou víme. Ale proč dítě nepředvídá možné následky? Proč si hraje v dosahu silnice, ne-li přímo na silnici a nepředvídá rizika? Dynomén je složené slovo z výrazů dynamit a fenomén. Jedná se o jev a zdánlivě nepatrný prvek v dopravním prostředí, který však může mít následky stejné jako výbuch dynamitu. Děti tyto dynomény vyhledávají a dokumentují. Mohou založit databázi, která bude sloužit k další výuce. Mohou pořádat výstavu a různé soutěže pro jiné třídy (např. nejvíce dynoménů v okolí školy, na cestě do školy, při víkendovém výletě, neskrytější dynomém, nejzáludnější dynomém, apod.)
Cílem aktivity je seznámit se s konkrétním nebezpečím některých „zákonitostí“, které jsou pro děti velmi nebezpečné. Úkolem je demonstrovat situace, které nemohou děti vyzkoušet osobně, ale pokusem si ověřit nebezpečí možné situace.
Obr.1: Pokus s vajíčkem |
Obr.2: Práce dětí a rodičů 1. třídy ZŠ Zachar - Kroměříž |
Obr.3: Práce dětí v MŠ Pompova - Brno |
Cílem je děti ovlivnit při výběru dopravního prostředku ve vztahu k životnímu prostředí. Úkolem je provádět analýzu rozdílných způsobů dopravy. Vliv na zdraví, na život v místě bydliště, na životní prostředí.
Děti vypracovávají přepravní plány školy - vyhrazené parkování pro cyklisty, chodící autobusy, zajištění rizikových přechodů apod. Starší děti provádějí analýzu obecné politiky (doprava, zdraví, mládež, vzdělání, atd.) Přepravní plány vyžadují zapojení širšího spektra lidí, kteří budou s dětmi na plánech spolupracovat. V Dánsku se v oblasti Odense během 10 let realizace projektu Bezpečná cesta do školy a vytvořením kvalitních přepravních plánů snížil počet nehod dětí v provozu na pozemních komunikacích o 80%.
Cílem je vytvořit u dětí povědomí o možnostech spolupráce při řešení problémů, naučit děti komunikovat, prosazovat a zároveň přijímat názor. Úkolem je vytvořit pracovní skupinu, která bude řešit a navrhovat úpravy dopravního prostředí (přechody, prostory před školami, přístupnost dětského hřiště, bezpečné vybavení dětského hřiště, atd.)
Pracovní skupina je otevřená a může být do ní zapojen každý, kdo má zájem o spolupráci s dětmi, kdo chce dětem pomoci a je schopen tvořivě myslet. Je důležité, aby spolupracovníci z řad dospělých vyměnili roli poučujících vedoucích za roli partnerskou. Jedním z hlavních úkolů těchto osob je pravidelně děti chválit a podporovat, pochválit za konkrétní kroky, nejlépe bezprostředně po úspěchu, ocenit i malý pokrok, snahu či úsilí. Pozitivní povzbuzení a pochvalu potřebují děti slyšet denně, je pro ně inspirací a motivací do další práce. Dospělí vytvoří prostředí s respektem a tolerancí, podpoří důvěru dětí ve vlastní schopnosti.
Cílem aktivity je vést děti k zodpovědnosti a empatii. Úkolem je vytvořit projekty (programy, letáky, plakáty, písně apod.), kterými se děti pokusí ovlivnit chování kamarádů, spolužáků, mladších dětí i dospělých.
Zkušenosti s pilotním ověřováním projektu Bezpečná cesta do školy, mě přesvědčili, že se žáci dokáží vcítit do problémů malých dětí na cestách mnohem snáz než řada dospělých. Sedmáci nechápou, proč se děti v prvních a druhých třídách učí jen jmenovat barvy semaforu, jmenovat značky a jmenovat dopravní prostředky. Proto kladou důraz na aktivnější dopravní výchovu. Sami mohou na základě svých zkušeností a získaných poznatků připravit pro mladší kamarády různé projekty a aktivity. I tak malé děti jsou schopné se zapojit do všech aktivit Bezpečné cesty do školy.
Cílem aktivity publikování je naučit děti prezentovat své výsledky projektu a tím také upozornit veřejnost na problémy, s kterými se děti každý den setkávají. Úkolem je publikovat v místních médiích, na webových stránkách školy i obce. Prezentovat na celostátních setkáních apod.
Důležitou fází celého projektu je informování široké veřejnosti. Vhodná jsou regionální periodika, ale i vývěsní plochy obecních úřadů, obchody apod. Získají-li děti pro některá opatření podporu veřejnosti, bude pro zástupce obecního úřadu snazší obhájit konkrétní výdaje. Cílem publikační aktivity není jen informovat veřejnost o zapojení školy do projektu, ale děti mohou vhodnou formou zvýšit uvědomění a porozumění ostatních. Mohou změnit postoje a chování rodičů, sousedů, řidičů, učitelů apod.
Projekt Bezpečná cesta do školy dává šanci našim dětem přežít, protože naplňováním jednotlivých aktivit si zlepší ostražitost a schopnost orientovat se v dopravním prostředí. Dětí získají tzv. dopravní smysl. Zároveň se zlepší postavení školy, protože škola dbá na zdraví a bezpečí dětí. Kvalitním přepravním plánem se zajistí zlepšení životního prostředí v okolí školy. Sníží se kongesce a zlepší se ovzduší. Ulice budou v ranní špičce v okolí školy bezpečnější a příjemnější. Škola dá žákům příležitost zúčastnit se procesu rozhodování a naučit se být občanem. Vychová žáky se zájmem o okolí. Žáci nebudou lhostejní. Ale především se naučí vážit si života svého i života ostatních.
EDIP s.r.o.
Pařížská 1230/1, 301 00 Plzeň
www.edip.cz, e-mail: edip@edip.cz EDIP s.r.o. dopravní inženýrství Česká silniční společnost webdesign Vendys graphics